fredag den 15. marts 2013

Gode råd mod akne!


Det her bliver nok et rimelig langt indlæg..

Eftersom jeg har døjet med uren hud i 5 år ca. har jeg efterhånden fundet ud af en masse forskellige ting der hjælper med at holde det nede, nu har jeg samlet en masse af mine tips som har hjulpet på mig, det betyder ikke at det hjælper på alle men det er da et forsøg værd :-)

Jeg har før skrevet i et indlæg at jeg har gået til kosmetolog, hvis i vil have et indlæg der kun handler om hele mit forløb der, kan i lige skrive det nede i en kommentar :-)

1. Skift dit hovedepudebetræk hver anden dag eller hver dag. Det jeg gør er at jeg sover faktisk kun på samme side 1 gang og så vender jeg den om og sover på den side og så skifter jeg det. Det er virkelig utroligt så stort en forskel det gør!! Jeg kan se på min hud hvis jeg ikke lige har fået skiftet mit hovedepudebetræk!

2. Det samme med håndklædet, skift det hver anden/tredje dag. Der samler sig mange bakterier i det selvom du har vasket hænder med sæbe du kan evt. også have et håndklæde kun til dit ansigt hvis du har flere knager (det har jeg ikke)

3. Vask dine hænder med sæbe inden du vasker dit ansigt, ellers kommer alle de bakterier fra dine hænder på dit ansigt.

4. Lad vær og eksfolier med soft peeling men eksfolier med enzym peeling istedet for. Soft peeling er de cremer hvor der er små korn i som sliber huden, de er fine nok og bruge hvis du har normal hud, men hvis du har betændt akne/sart/overfølsom hud skal du bruge enzym peeling som er en biologisk peelingcreme (jeg har selv en, det føles bare som en helt alm. ansigtsrens uden nogle korn i) da de er beregnet til hud der ikke tåler at blive masseret for meget da huden i forvejen er sart og rødmende.

5. Mange siger lad vær og pil, hvilket også er rigtigt nok! Man skal ikke gå og røre og pille ved ens hud i løbet af dagen. Men hvis man har noget der skal trykkes ud, så vask dine hænder og vikle toiletpapir rundt om, for det første glider dine fingre ikke på din hud, så det er meget nemmere og få det hele ud og for det andet kommer alle bakterierne fra dine fingre ikke på huden.

6. Med hensyn til slik og sodavand osv. så har jeg fundet ud af at min hud reagere voldsomt dårligt på lys chokolade og cola, jeg kan sagtens spise vingummier osv. og drikke alt muligt andet sodavand uden min hud reagere. Så hold dig væk fra det din hud reagere dårligt på og så bare spis det andet, ikke hver dag selvfølgelig men 1-2 gange om ugen går nok :-)

7. Vælg produkter uden parfume, altså det du renser dit ansigt med, ansigtsmasker, cremer og foundations. På mig hjalp det også og bruge mineralpudder i stedet for alm. pudder som stoppede mine pore.

8. Hold håret væk fra ansigtet, især hvis du døjer med uren hud i panden så undgå al form for pandehår! Det hjalp også på mig og sætte mit hår op om natten.

9. Mange siger at det vigtigeste er at drikke masser af vand. Jeg drikker 1 liter vand om dagen og ærligt, så synes jeg ikke det gør min hud så meget bedre, det giver min hud mere glød men det hjælper hverken på urenhederne eller arene.

10. Vask din foundation & pudder pensel hver dag, så altså når du har brugt dem 1 gang så vask dem igen. Og vask alle dine brugte pensler 1 gang om ugen

11. Fugt fugt fugt! Det er vigtigt selvom du måske har fedtet/uren hud at din hud får masser af fugt, så brugt en god creme og evt. brugt fugtmaske. Hvis din hud ikke får fugt producerer den mere olie.

12. Sund kost, efter jeg er stoppet med at spise ris, pasta, kartofler og brød osv er min hud faktisk blevet så pæn! Så prøv og skær ned på det. 


Eksempler på Produkter:

Fugtmaske - Ensym eksfoliering - Ansigtscreme
Produkterne kan købes hos de fleste kosmetologer 

Som i kan se på billedet her af enzym peelingen er der ingen små korn eller noget i :-)


Jeg håber de her råd kan hjælpe jer, jeg ville i hvert fald ønske at jeg havde vidst nogle af tingene før jeg startede til kosmetolog!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar